البارت 44من رواية الاخ_الاكبر سهير
البارت 44من رواية
#الاخ_الاكبر
#سهير
ياجماعه انا فرحي اول 12عزالي 1/12فااسفه لو تأخيري رخم بس عماله اجري شمال ويمين علشان اخلص اعذروني بس عاوزه تفاعل 😒😒😒😒
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
نتهى اليوم بمصايبه وحل الصباح بمصايب جديده وكما قال الشاعر العظيم دعونا ننسى اخطاء الماضي ونعمل اخطاء جديده...
ذهب هيثم للشركه في الصباح بأبتسامه تملئ وجهه بالكامل والا ان وصل لمكتبه وجد ندى واسلام وايمان منتظرين امام مكتب التوربيني...
هيثم بغضب وصوت عال: نهى
نهى: تحت امرك مستر هيثم
هيثم: مين دخل الحساله دول الشركه ووس خ ها
#كاد اسلام ان يذهب اليه بغضب ولكن امسكته ندى بخوف عليه
اسلام بغضب: اوعي ياندى سبيني اعرفه مين الحساله دول
ندى: اهدى يااسلام ارجو ماتنزلش مستواك لمستوى اشكاله احنا انضف من اننا نلمس القرف ده حتى
ايمان: الحساله دول انضف من اشكالك الز ب اله
يا ز ب اله
هيثم بصوت عال: ياامن ياامن
#خرج التوربيني من مكتبه بغضب وكان معه عملاء مهمين ودعهم بكل هدوء ثم التفت اليهم
التوربيني بغضب: ايه الهمجيه دي يااستاذ هيثم
هيثم: رشيد يعني اا..
التوربيني: اسمي التوربيني ياهيثم فااااهم
هيثم بأستغراب من تغيره: طط ط طيب يا توربيني انت مش عارف عمله ايه
التوربيني: ادخلوا المكتب نتكلم جوه اتفضلوا
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
استيقظ محمد من نومه وجد الساعه اقتربت على العاشره صباحآ
محمد بنوم: يااه دا طولة في النوم اوي اقوم اصلي والحق انزل الورشه
#اخرج محمد صورت نور من اسفل الوساده الخاليه.🙂...
محمد بحب: صباح الفل ياقلبي تعرفي انك وحشتيني اوي اوي اه والله يلا هاسيبك دلوقتي علشان متأخر على الورشه ماشي
#خرج محمد من غرفته: صباح الخير روان ماصحتنيش ليه يابنتي......
ناديه: صباح الورد ياحبيبي تعالى افطر
محمد: مين حضرتك
مريم وهي تجلس على طاولة الطعام تأكل منها: ايه ده هو انت بتكلمني انا
محمد: ماحدش غريب غيرك هنا علي مااظن
ناديه: محمد
محمد: هو انا غلطت ياماما هو في حد غريب غير البنت دي
مريم بمرح: اجدع ماغريب الا الشيطان تعال تعال كل
محمد: نعم
مريم: نعم الله عليك ياحبيبي بقولك تعال كل البت روان عامله طبق مسقعه وطبق فول انما ايه عجب تاكل صوابعك وراهم اه صحيح فكرتني ياروان هاتي معاكي مخلل لو في بقولك ايه تعال اضرب معايا واحد ديناميت
محمد: ديناميت
مريم: اه بص ياسيدي بيقى...ولا اقولك لا
محمد: لأ ايه
مريم: طب هاقولك خلاص بص ياسيدي الديناميت ده عباره عن رغيف ساندوتش ذي ده فيه حبة فول عسل ذي ده وحبة بطاطس وبيضه قمر ذي دي وشوية بتنجان بقى كل ده ميكس كده في الساندوتش واضرب يامعلم بس انا مش مسؤله عن اللي هايحصل اشطا
ناديه:يخربيتك كل ده مره واحده
مريم: نسيت المخلل يارواااان المخلل
روان: جيت اهو
مريم: الحمدلله اهو المخلل وصل هاتي ياروحي
روان: اتفضلي
مريم: خد ياشبح اضرب ده جنب الديناميت
#نظرت روان لناديه بأستغراب فانظرت لها ناديه بأبتسامه فالتزمت روان الصمت وجلست وهي تتابعهم
محمد: لا شكرا مش عاوز خليهولك
مريم:أبداً ماقدرش اكل لقمه حد باصصلي فيها خد ياعم
محمد: قولتلك مش عاوز
مريم: يرضيك تكسفني
محمد بغضب: اه اكسفك وانتي مين انتي اصلا علشان اعملك حساب انتي مجنونه ولا ايه روان انا في اوضتي اعمليلي قهوه تمام
روان: طب افطر الاول
محمد وهو يستدير : مش طافح
#وضعت ناديه يدها على يد مريم بعيون تملأها الدموع: معلش يابنتي سامحيه هو اتغير من بعد موت نور بقى عصبي اوي ومش بيحب يتكلم هو ماكنش كده والله كان بيحب يهزر ويضحك بس ياحبيبي صدمة فراق حبييته غيرته خالص وبقى ذي ماانتي شايفه كده انا اسفه اسفه بجد
#امسكت مريم يده: ايه ياامي الكلام ده اسف ايه والكلام ده لا بقولك ايه انا الكلام ده بيعملي انشكاح في الاملاح
ناديه: هههه يابت قولي كلمتين جد
مريم: اعمل ايه طيب التفاهه في دمي ياناس
ناديه: هههههه
مريم: بصي ياقمر ابنك عارفه انه مر بظروف صعبه تعبته جامد قلبة حياته كليآ وغيرته وانا مش هاسيب امه غير لما احاول ارجعه تاني ويارب اقدر اساعد
ناديه: طب وانتي ايه جبرك يابنتي انتي مالكيش ذنب في اللي حصله
مريم: انا محرومه من لمة وحضن عيله دافي ذيكم كده من وانا صغيره كنت وحيده مانكرش ان بابا حاول يعوضني عن كل ده بس حضن الام والعيله مايتعوضش وانا بجد بشكركم انكم حتى لو بحاجات صغيره حسستوني اني مش هابقى لوحدي حسستوني احساس حلو اوي اوي ياامي عارفه فرحانه اوي اوي اني جه عليا يوم مافطرتش لوحدي واني لما خرجت مع روان امبارح كنت فرحانه اني اخيرآ بمشي في الطريق وبتكلم وبرغي مع حد يااااه بجد بجد في اليومين دول كأنكم حققتم احلى حلم في حياتي ولما عرفت اللي حصل للتلاجه
ناديه بأستغراب: تلاجه
مريم: قصدي ابنك يعني لما عرفت اللي حصله قولة ارد جميلكم واساعد على قد مااقدر واحاول اخرجه من العالم اللي هو محبوس فيه
ناديه: انتي جميله اوى يابنتي ربنا يحفظك ويسعدك ويفرح قلبك يارب
مريم: حبيبتي ياست الحبايب تسلميلي ياعسليتي
روان: انا مقدر مساعدتك يامريم بس انتي متأكده انك هاتقدري تساعدي اخويا
مريم: ان شاءلله هاقدر واهو هاعمل اللي عليا وربنا يقدم اللي فيه الخير
روان: هاتزعلي من كلامه
مريم: ماتقلقيش دا انا واخده كارت تناحه انما يعجبك
روان: هههههه ماشي ربنا معاكي ياقلبي وانا جنبك لو احتجتيني
مريم: قلبي ياناس القطي البوسه دي 😘
روان: هههههه وصلت ياقلبي
ناديه: روان عز مجاش امبارح ليه
روان: كان مشغول ياماما ماقدرش معلش سامحيه عمومآ هو هايجي علي بعد الضهر كده اهو اكون جهزت نفسي...
ناديه: ماشي ياروحي
مريم: عارفه اني ماليش فيه بس هسأل رايحه فين لامؤخذه ومين الاخ عوز
روان: اسمه عز يابت
مريم: المهم مين الشبح
روان: جوزي
مريم: العب انتي متجوزه ياابو الرور
روان: يابنتي هو انا مش حكيتلك
مريم: اهاااااا معلش اعذريني انا اصلا ذاكرتي ذاكرت سمكه ضايعه مني شويه....
روان: هههههه ولا يهمك
مريم: يعني هاتمشي النهارده
روان: اه بس ممكن طلب
مريم: لك عيوني الچوز تحت امر السكر
روان: تسلميلي ممكن تخلي بالك من ماما وتكوني جنبها عارفه اني ممكن اكون رخمه اسفه بس والله مش...
مريم: بس ماتكمليش روان ياروحي انتي هبله
روان: ليه يعني
مريم: يعني بقالي ساعه بتكلم وبقول حكم وكلام كبير اوي يصعب علي امثالي فهمه وانتي في الاخر تقوليلي الكلام ده تصدقي هازعل واجيب ناس تزعل والناس تجيب ناس تزعل والناس تجيب ناس النااس التانيه تزعل لحد مالموضوع يوصل لشيخ البلد ونكبر القصه.ونتخانق ونشد في شعورنا نقلعها
روان: هههههه بس بس انا اسفه اني اتكلمت خلي بالك من ماما وبس
مريم: عيوني ياقشطه بالذبادي
محمد: القهوه ياروااان
مريم: احيه التلاجه بتجعر
روان: هههههه يلا هاروح اجهزها...
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
_____
• ولا نواسي أنفسنا فيهم إلا بقول النبي ﷺ: أطفال المؤمنين في جبلٍ في الجنة، يكفلهم إبراهيم وسارة، حتى يرُدَّهم إلى آبائهم يوم القيامة.
عساهم الآن هادئين، مطمئنين، فرحين 🥺💚💚🫀🇵🇸..
....♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
هيثم بقلق: خير يار.... ياتوربيني
التوربيني بكل هدوء: خير ان شاءلله مالك ياهيثم متوتر ليه
هيثم: متوتر لا انا لا متوتر ولا حاجه عادي يعني
التوربيني: اممممممم
ايمان: ياترى جايبنا ليه ايه نسيت تهزئنا فاقولة تجيبنا تكمل
التوربيني برفعة حاجب: بس ياشاطره اسكتي
#نظرت لهه ايمان بغيظ وكأنها تريد ان تضربه
التوربيني: انا قولة في فيلم لطيف ماعرفتش اتفرج عليه لوحدي قولة اجيبكم تتفرجوا معايا اصل فيه شوية مقاطع جامده
اسلام: افندم هو حضرتك جايينا هنا علشان نتفرج على فيلم هو انت مستوعب كلامك
التوربيني: نسمع بعدين نتكلم تمام
اسلام: انا مش فاضي للتفاهات دي يلا ياندى
التوربيني بغضب ارعبهم: قولة نسمع وبعدين نتكلم وماحدش هايتحرك من هنا فاهمين
تحدثت ندى سريعآ لتفض النقاش الحاد بينهم: تمام اقعد يااسلام
اسلام: افندم انتي اتجننتي ولا ايه ولا صوته العالي هزك لا مش هانقعد
ندى: اسلام علشان خاطري اقعد علشان خاطري يمكن في حاجه مهمه هو مش هايعمل كده لمجرد فيلم يعني اقعد بس نشوف
اسلام بأستسلام: تمام ياندى تمام
التوربيني بأعجاب لذكائها وهدؤها: تمام نبداء نتفرج
#كان هيثم ينظر ارضآ ولكن رفع راءسه بسرعه عند سماع صوته...
هيثم بخوف: د داددادا
التوربيني: اهدى ياهيثم لسه الفيلم في اوله
هيثم: هههههه ياباشا عيب عليك هو انا هاغلب اني اسرق حتة ملف
..........: بس ده في مكتب الوحش ياهيثم مكتب التوربيني
هيثم: ياباشا هو وحش على كله الا انا
انا اقدر اتحكم فيه بكل سهوله عارف مشكلته ايه ان رغم قوته وجبروته ده بس قلبه طيب وده اللي هايخليه يفضل ورا ياباشا التوربيني ده اهبل منفوخ وبينزل على الفاضي
.........: هيثم خلي بالك من كلامك لحد يسمعك انت كده بتغلط في التوربيني ودي فيها ق ط ع رقبه
هيثم: ياباشا اهدى مافيش حد سامع حاجه وبعدين بكلمتين حلوين مني بيصدقني
.......: اه بس لو عرف اللي انت عملته زمان اوعدك هياكل لحمك بسنانه
هيثم: قصدك اني السبب في موت مراته وابنه
#اخرجت ايمان صوت بصدمه مما تسمعه ونظرت سريعآ لذلك التي تحولت عيناه تماماً من الغضب ومازل يتابع التسجيل
هيثم: اعمل ايه قعد يعاند مع اصحاب الشركات الفاسده وانه هايفضحهم ويحبسهم وبصراحه جالي فيه مبلغ ماقدرتش اقول لأ كان مبلغ ضخم فااجرت ناس تضرب عليه رصاص علشان يموت هو ومراته وابنه بس للاسف طلع منها حي ابن المحظوظه بس يلا مش مهم هابقى احاول اقتله تاني هههههه طيب سلام لحد مااجيب الملف
#كل هذا وهم يتابعونه بصدمه وهو يسرق الملف ويخرج سريعآ
ايمان بدموع: انت ايه ياشيخ انت ايه قلبك ده حجر ماعندكش قلب تقتل ام وابن ابرياء علشان ترضي جشعك ياجبروتك ياشيخ كتك القرف
#ذهب التوربيني اليه ويعاد امامه ذلك الحادث التي لم ينسىاه أبداً
هيثم: ت تت ت توربيني اسف ااااااااه
ارتمي هيثم ارضآ بسبب تلك اللكمه التي كسرت انفه
كان هيثم يتراجع للوراء بخوف من التوربيني التي يتقدم اليه
هيثم: ت ت توربيني ارجوك سامحني توربيني الله يخليك سامحني
#كان التوربيني يتقدم وكأنه اله لا يسمع اي صوت الا صوت ابنه وهو يناديه لا يرى احد حوله سوى ذلك الحادث الاليم لعائلته الصغيره
هيثم وهو يتراجع: توربيني الله يخليك توربيني سامحني حد يساعدني ارجوكم حد يساعدني
#يتبع....
تفاعل ياجماعه تفاعلكم هو اللي هايشجعني
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
اسكريبت خطف قلبى🩵🩵🦋هو طويل وهايتعبكم بس جميل وهايعجبكم.... 😍
_ياااه جنازه مين اللي الناس دي كلها طالعه وراها
ياتري عملت اي ف حياتها عشان يطلع وراها كل دا
_وهتعملي اي كمان لما تعرفي إنها كانت بنت صغيره كمان
_معقوول شايفه النعش بتاعها بيجري ازاي
_كانت ونعم البنات تستاهل انها يطلع وراها كل دا
_ليه هي عملت اي عشان البلد كلها تكون زعلانه عليها كدا
_لو سمحت ممكن تعلي صوت الاغنيه دي شويه عشان بحبها
_ياحببتي بس الاغاني حرام محدش ضامن عمره اقرأي قرآن افضل ف المواصلات عشان الطرق دي تشهد عليكي يوم القيامه
بصتلها وابتسمت
_بس انا لسه صغيره
_الموت مفيش فيه صغير وكبير انتِ مش ضامنه عمرك احنا جايين الدنيا عشان نبني لنفسنا مكان ف الجنه
من عاش ع شيء مات عليه
قلبي إتنفض من مكانه بصيت ع لبسي كنت لابسه تي شيرت وبنطلون ومبينه شعري بصتلها كانت لابسه خمار طويل ودريس واسع ووشها باين عليه النور بصيت لنفسي بإستحقار
ليه مبقاش زيها كدا افرض فعلا مُت وانا بعصي ربنا
جملتها وهي بتقولي من عاش ع شيء مات عليه بترن ف وداني
فُوقت من ذكرياتي وإبتسمت يمكن عدي علي الموقف دا خمس سنين بس عمري ما هنساه ازاي انساه وهو السبب في تغير حياتي 180 درجه لو هتمني حاجه هتمني إني اشوف البنت دي تاني بدعيلها ف كل صلاه لان ربنا جعلها سبب ف هدايتي بس زي ما انا إتغيرت لازم اغير صحابي وكل اللي حواليا عشان نكون كلنا ف الجنه
_بقولك اي بتكوني صاحيه الفجر؟
_لاء ليه
_كنت هقولك لو صاحيه رني عليا عشان عايزه اصلي الفجر
_لو صحيت هرن عليكي
_ماشي وانا كمان لو صحيت هرن عليكي
_اتفقنا
_مش عارفه ليه حاسه اني مخنوقه
_تصدقي وانا كمان
_طب اي رأيك نقوم نصلي ركعتين قيام وندعي لبعض احنا الاتنين
_فكره حلوه يلا بينا
بعت لباقي الشله نفس المسدج
ولما الفجر اذن فيه منهم اللي رن عليا والباقي انا رنيت عليه كنت فرحانه إن اول خِطه ليا نجحت
روحت المدرسه وقابلتهم هناك
_السلام عليكم ازيكم يا بنات
الكل رد ف صوت واحد: وعليكم السلام
_عندي ليكوا حاجه حلوه هقولكوا عليها
_قولي
_احنا هنعمل برنامج ديني نمشي عليه وهنعمل عليه فلوس واللي هيقصر ف العباده هيدفع فلوس من مصروفه وهنجمع الفلوس دي ونتبرع بيها منها هنعمل خير ومنها هنصلح من نفسنا والبرنامج بيشمل اول حاجه طبعا الفروض الاساسيه وقيام الليل والفجر والاذكار وصيام إتنين وخميس
مين موافق ع الفكره؟
_كلنا طبعا موافقين
ابتسمت بفرحه يمكن صحابي دول اكتر حاجه طلعت بيها من الدنيا مفيش اجمل من إن يكون ليك صحاب يعينوك ع طاعه ربنا،،
*بعد فتره
_انا زعلانه عشان رجعت اسمع اغاني تاني بعد ما كنت بطلتها بس غصب عني بسبب استوري الفيس والواتس ومبقدرش امنع نفسي
_حببتي دي إختبارات من ربنا عشان يشوف مدي صبرك وإيمانك والإنسان منا لازم يجاهد ويقاوم الفتن اللي حواليه
_ايوه بس انا حاسه إني مستاهلش ربنا يحبني الناس شايفاني صالحه وانا بعمل ذنوب كتير
_مفيش حد معصوم من الغلط كلنا بنغلط وكلنا بنعمل ذنوب مفيش حد عمره بيمشي مستقيم لازم يعدي علينا فترات انتكاسات بس الشاطر اللي يفوق بسرعه ويستغفر ربنا وبعدين مفيش حد مبيذنبش الفرق إن فيه حد بيستغفر ربنا وحد تاني لا
_ياااه كلامك دا بيريحني اوي ربنا يخليكي ليا
_يارب وبالمناسبه بقي المفروض نقول ربنا يديمك لان يخليكي دي مش صح لانها جايه من التخلي اي إن ربنا يتخلي عنك ويتركك احنا طبعا بنقولها لبعض بحسن نيه بس البعض بيقول إنه مش مستحب عشان كدا الافضل اننا نقول الله يديمك
_اهو دايما بتعلم منك
_عيال بما إننا خدنا الاجازه يلا نروح الكُتاب عشان نحفظ القرآن ونختم
_بس ماما مش هترضي
_سبيها انا هقولها
_وانا هحفظ ف البيت
_بنقول دايما هنحفظ ف البيت ومش بنحفظ طبيعي مش هنلتزم وحاجه تانيه مين كان عايز يلبس النقاب؟
_انا
_وانا
_وانا جداا
_حلو هقولكوا ع فكره بما إن كلنا اهالينا مش موافقين احنا هنروح الكُتاب ونحفظ قرآن واخر يوم هنختم فيه هنلبس فيه النقاب ونحط اهالينا ف الامر الواقع وهم طبعا عشان هيكونوا فرحانيين انا ختمنا هيوافقوا
_بس انا لسه هستني لما اختم القرآن انا عايزه البسه دلوقتي
_يمكن عدم موافقه اهالينا دي خير لينا لازم لما نلبس النقاب نستاهل اننا نلبسه عشان نعمل بيه لحد ما نييجي نلبسه هنكون ختمنا القرآن وخلصنا إن شاء الله دروس الفقه وتفسير القرآن
لازم نعرف اصول دينا ونعمل بيه
_يلا هنحتفل عشان حفظنا سوره البقره
_جبت التورته اهي وكتبت عليها
"مُبارك علينا حفظ سوره البقره"
_انا مبسوطه اوي
_عقبال ما نحفظ القرآن كله
_عقبال ما نتجمع كلنا ف الجنه
_يارب بس لازم نتعب عشان نصل للجنه
الجنه مش بالساهل كدا
في عز ما أحنا ماشىين مبهورين ف الجنه ومندهشين وعنينا يمين وشمال مش عارفين نبص ع ايه ولا ايه ولا ناكل من ايه ولا ايه ولا ايه.
- وفجأه نسمع صووت مسمعنهوش قبل كده ابدا لا هو صوت انس ولا هو بصوت مَلَك ولا هو بصوت جن
ده صوت ربنا عز وچل بيسأل اهل الجنه أرَضيتم ؟
فنقول : وما لنا لا نرضى يا رب وقد ادخلتنا الجنه :') !
فيقول : ألا اعطيكم أفضل من هذا ؟
فنقول : وأي شيء أفضل من ذلك يارب !!!!
فيقول جل ف عُلااااااه :" أن احل عليكم رضواني ولا اسخط عليكم ابدااااا
وهنا ينكشف الحجاب وبنشوف ربنا عز وچل
تفتكروا فيه اجمل من كدا 🥺 اننا ندخل الجنه ونشوف ربنا عز وجل دا مايستاهلش اننا نتعب عشانه
_ياااااه ربنا يجمعنا كلنا يعيال في الجنه
عند القبر
_مش متخيله إن عدي علي وفاتها خمس سنين فاكره يوم وفاتها كأنه امبارح
_علي قد ما كنت حزينه اننا مش هنشوفها تاني
علي اد ما كنت فرحانه بالجنازه بتاعتها فاكرين النعش بتاعها كان بيجري ازاي ولا كم الناس اللي كانت موجوده وزعلانه عليها
_هي تستاهل إننا نفضل نزوها لحد الان ونترحم عليها
_النهارده الذكري الخامسه ليها عايزين نعمل حاجه جديده ليها بعد ما نخلص الختمه دي
_اي رأيكوا نروح دار الايتام اللي عرفتنا عليه ورحناه قبل كدا هنروحه ونتبرع للاطفال علي روحها
_فكره حلوه اكيد هي لو كانت موجوده بنا كانت هتكون فرحانه اووي
_مره سألتها انتِ ليه دايما بتحاولي تقربينا من ربنا بالرغم من كل مره بتحاولي واحيانا كنا بنرد عليكي رد ميعجبكيش النهارده بس عرفت هي كانت ليه بتعمل معانا كدا
#صلوا على خير الانام🩵🦋
الانضمام إلى المحادثة